Konsulterna som styr skolpolitiken

posted in: | 0

Vetandets värld i P1: Två rapporter om skolan från konsultföretaget McKinsey & Company har fått mycket stor spridning bland politiker, forskare och lärare. I del två i serien Pisadoktrinen ställer vi frågan vad det är som gör de två rapporterna så speciella och hur banden mellan OECD:s mycket inflytelserika Pisa-prov och konsultbolaget ser ut.

”De som vet allra bäst vad som fungerar inom utbildning är konsultföretaget McKinsey och OECD:s Pisa. Vi alla är skyldiga de ett stort tack för allt det de gjort för våra barn”, anser Storbritanniens före detta utbildningsminister.

Pisa levererar mätdata över världens skolsystem. McKinsey i sin tur har använt den informationen för att skriva två mycket inflytelserika rapporter, där de självsäkert talar om vad som enligt dem gör skolsystem framgångsrika.

Forskaren Frank Coffield vid Institute of Education vid University of London sågar rapporterna och visar att de är metodmässigt felaktiga, saknar bevis för sina teser, har ett auktoritärt språk och eftersom de är ovetenskapliga är de också farliga, enligt honom. OECD:s Pisa-chef Andreas Schleicher som har skrivit ett mycket positivt förord till den första rapporten medger nu att metodiken i rapporterna är svag men står fast vid att de har ett värde i att ha gett nya perspektiv på skoldebatten.

Sverker Lindblad, pedagogikprofessor i Göteborg säger att McKinsey-rapporterna haft ett mycket stort inflytande över debatten i Sverige och att det är synd att det sker på bekostnad av annan akademisk kunskap inom området. Hjärnforskaren Martin Ingvar som i flera sammanhang hänvisat till McKinseys arbete förklarar det med att akademin misslyckats med att leverera det som beslutsfattarna behöver.

I programmet medverkar Andreas Schleicher, chef för OECD:s Pisa-undersökning, Heinz-Dieter Meyer, Pisa-kritiker vid State University of New York, Sverker Lindblad, professor i pedagogik i Göteborg, Martin Ingvar, hjärnforskare på KI, Mona Mourshed, konsult på McKinsey & Company och Frank Coffield, professor vid Institute of Education vid University of London.

Programmet sändes första gången den 2 april 2015.