Vetandets värld i P1. Årets Nobelpris i ekonomi belönar forskning som handlar om trendspaning på finansmarknaden. Man skulle kunna tro att de tre forskarna som får priset har kommit fram till ungefär samma slutsatser, men det finns viktiga skillnader och det tycker priskommittén är konstruktivt. Vetandets Värld reder ut hur de resonerar.
Bilpooler kan underlätta för elbilar
Vetenskapsradions nyheter och Klotet i P1. Intresset för att dela på bilar istället för att äga en själv har blivit allt större, inte minst i Tyskland där antalet användare av bilpooler förra året nästan fördubblades. Det kan underlätta för elbilar, tror forskare.
Självstyrande bilar hett forskningsområde
Vetenskapsradions nyheter. Självstyrande så kallade autonoma bilar som kan ta sig fram helt själva i trafiken utan en människa bakom ratten är ett mycket hett forskningsområde och modeller som ska kunna ta över 90% av bilkörningen kan vara vara på marknaden inom bara tre till fyra år.
När tekniken utvecklas och tillåter bilen att ta över 100% av körningen kan det leda till att det skulle räcka med en tiondel så många bilar i samhället som idag, eftersom det blir enklare och billigare att dela bil med andra, det här pekar en rad nya studier på.
En självstyrande bil är en bil som tack vare kameror, gps och sensorer kan åka runt helt själv i trafiken, utan att en människa styr. Tekniken finns och tester har visat att den kan vara en både bättre och säkrare förare än en människa. Google som forskat mest på det här vill ha en färdig modell om bara 4 år. Biltillverkaren Tesla Motors i Kalifornien har sagt att de ska ha självstyrande bilar på marknaden ännu tidigare – 2016.
Underbart att slippa koncentrera sig på körningen, känner nog många. Men självstyrande bilar kan dessutom föra med sig att man slipper äga en egen bil eftersom bilen på kommando kommer hem till dig och plockar upp dig när du behöver den, säger marknadsanalytikern Alexander Hars i Tyskland, som driver sajten driverless car market watch.
Längre reportage om det här i Klotet.
Roboten som jobbarkompis
Vetandets värld i P1. Ny teknik gör det nu möjligt för människor och robotar att arbeta sida vid sida. Tidigare har människor och robotar alltid hållits isär tydligt, på grund av att de ofta flera ton tunga robotarna är både blinda, döva och saknar känsel. De har fått arbeta ensamma i stora gallerburar eller bakom glasfönster. Nu är det slut med det. Vid Volkswagens motorfabrik i Salzgitter finns en av världens första robotar som arbetar sida vid sida med en människa – utan säkerhetsbur.
Reportage i Vetandets värld och i Vetenskapsradions nyheter om de människovänliga robotarna.
Rättvisemärkt elektronik på frammarsch
Vetenskapsradions nyheter och Vetandets värld. Efter skandaler kring usla arbetsförhållanden i elektronikfabriker i Asien, där arbetare till och med tagit livet av sig, så har nu intresset för rättvisemärkt elektronik tagit fart. Men en rakt igenom rättvisetillverkad elektronikprodukt är mycket svår att ta fram, eftersom den innehåller mängder med delar från olika fabriker. Om ett par år kan dock en tysk datormus bli den första it-produkten där 100 % av delarna är kontrollerat rättvisetillverkade.
– Målet är att visa de stora tillverkarna av elektronikprodukter att det är möjligt att tillverka rättvis elektronik, säger Andreas Buchner som är miljöingenjör på det lilla tyska företaget Nager IT.
Han och hans kolleger har i fyra år arbetat med att ta fram en datormus som är rättvist tillverkad. Idag är drygt 2/3 av alla delkomponenter och råvaror som datormusen består av kontrollerat rättvisetillverkade tvärs igenom hela produktionskedjan. Det betyder att arbetarna som sätter ihop musen, dom som tillverkar de 100-tals delkomponenterna och de som jobbar i gruvor och dagbrott med utvinningen av de mer än 15 olika grundämnen och mineral som behövs, har en lön som går att leva på och att arbetsgivarna tar hänsyn till arbetsmiljöregler. Målet är att inom ett par år ha kontrollerat samtliga delar.
Rika Hamburg i skuggan av fattiga Berlin
Reportage från Hamburg i Kulturradions höstserie Europaväg 45. (serien reser längs europavägen som skär tvärs genom hela kontinenten). I Hamburg är E45:an dock inte känd som Europaväg 45, utan som A7: en brusande 4-filig motorväg som försvinner i en tunnel under floden Elbe och som ringlar sig genom en av de viktigaste och folktätaste städerna i Tyskland…