Undervisningskonsulterna och forskarna

posted in: | 0

Vetandets värld i P1: Både forskare och konsulter anlitas för att försöka förbättra svenska skolelevers resultat. Med hjälp av lärdomar från konsultbolaget McKinsey hoppas skolor i 50 svenska kommuner att elevernas resultat ska förbättras. Det ska ske genom effektivare möten och mer lärarsamarbete som ska ge mer tid över till undervisning.

PRIO-projektet drogs igång av Stockholms stad, Sveriges kommuner och landsting och konsultbolaget McKinsey efter informella möten på bland annat Almedalsveckan. Utgångspunkten var McKinseys två mycket omtalade skolrapporter, som av oberoende forskare dömts ut som metodmässigt felaktiga, ovetenskapliga och farliga.

Konsulterna har utbildat så kallade förändringsledare, Anna Arkéus George är en av dem. Per-Arne Andersson är ansvarig för skolfrågor på SKL och tycker att samarbetet med konsulterna varit berikande för skolorna. Håkan Edman, grundskoledirektör, Stockholms stad, är övertygad om att PRIO kommer att leda till bättre elevresultat. Tomas Kroksmark, professor i pedagogiskt arbete vid högskolan i Jönköping, oroas över bristen på vetenskaplighet i beskrivningen av PRIO-projektet, men kritiserar samtidigt för ovetenskaplighet i sitt eget skolutvecklingsprojekt, Modellskolan.

På Ribbaskolan i Gränna arbetar lärarna Helena Svanängen och Helen Molin med vetenskapliga verktyg för att förbättra undervisningen. Stefan Hopmann, utbildningshistoriker och professor vid universitetet i Wien i Österrike konstaterar att snabbt implementerade skolutvecklingsprojekt sällan ger långvariga effekter. Sverker Lindblad, professor vid Göteborgs universitet anser att McKinseys skolrapporter är bristfälliga och saknar vetenskapligt förhållningssätt.

Sändes för första gången den 20 april 2015.