Norsk provhets och finsk arbetsro

posted in: | 0

Vetandets värld i P1: Efter dåligt resultat i Pisa-testet satsar Norge på fler mätningar och utvärderingar av elever, lärare och rektorer. Finland som flera gånger vunnit Pisa-tävlingen har gått en annan väg. Där står lärarna för utvärderingen av eleverna.

– Jag är sint, arg på svenska, säger matematikläraren Eva Celine Jørgensen som jobbar på en skola i centrala Oslo.

Hon tycker att de ständiga mätningarna och utvärderingarna av skolan inkräktar på hennes frihet som lärare. Det tycker också lärarkollegan Simon Malkenes som nyligen skrivit boken ”Bakom fasaden i Oslos skolor”. Där skildrar han hur Pisa-chocken i Norge utnyttjades för att införa en skola med högre krav på mätbara resultat men som skadar fritt tänkande och lusten att lära.

Svein Sjøberg, professor på universitetet i Oslo, menar att OECD:s ekonomer och skolforskare drar helt olika slutsatser om den norska skolan.

I Vasa i Finland, där Michael Uljens, professor på Åbo akademi, menar att den liberala skolmodellen motverkar fritt tänkande och paradoxalt nog lett till en ”pedagogisk planekonomi” á la Sovjet. I Finland lämnar politikerna av tradition skolan ifred vilket betyder arbetsro.

I Finland finns heller knappt något fritt skolval. Därmed så har finska föräldrar heller inte blivit ”missnöjda kunder”, vilket skett i Sverige, enligt Micaela Romantschuk-Pietilä på finska Hem & Skola. Hon tycker att svenska föräldrar gnäller för mycket på skolan och istället borde fråga vad de kan hjälpa till med.

Sändes för första gången den 28 april 2015.